torsdag 25 november 2010

5mån1vecka5dagar!

Ja nu är "lilla" Hilma 5mån1vecka5dagar,
väger 7480g
längd 64,5 cm
huvud 44cm

Sprutorna som Hilma tog igår gick gallant,
det var värre att träffa farbror doktorn,
det var nog skånskan som hon blev rädd för.
Nä, men hon var ledsen i ca 5sek sedan gick det över.
Hon är bara för snäll vår lilla guldklimp. :)




Idag ska det bli "prova på" lussebak, för första gången själv,
Kommer nog gå jätte bra, precis som med mina goa bullar :)
Ska även börja förbereda för 1:a advent, genom att jag kommer jobba fre,lör + häst vakt.
Men jag totalvägrar sätta upp o tända innan söndag,
fattar inte folk att det är då man ska ha fint, inte en,två veckor innan,
varför har man då ett bestämt datum?? hmmm,.


Ingredienser ca 35 st
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Arla Köket Kesella kvarg lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
Garnering:
russin
Pensling:
1 ägg

Men först ska jag o Hilma ta en tur till Birsta,
och hande lite saker inför helgen. :)

Nu är degen på gäsning, ska snart rulla ihop fina lussekatter,
Har även hunnit med att göra klart pepparkaksburken,
och fixat med mina 4st ljustakar som ska bilda en adventsljusstake. :)
O Gaultehrian har hamnat i sin korg, på köksbordet.




Före

Efter



Och på Birsta hittade vi det vi skulle o lite till,
här bla lite nya kläder till mig o Hilma

Hade fått ett mejl från Euroflorist o
gud vad jag längtar tills tulpanerna kommer nu innan jul,
så man får göra fina tulpanbuketter. :)


på återseende/ Sophie

1 kommentar:

  1. Du är för duktig att hitta på och göra fina saker. Hilma är så söt. häls farmor

    SvaraRadera