torsdag 2 december 2010



Hilma har kommit på att det är skönt att sova på mage

Morgon pigg som alltid <3



Här leker vi tittut


Idag kom det mkt saker på posten, hihi
Dels kom det en tröja till mig för att jag "spelade" in mest pengar i min grupp,
DD mästaren, hade jag varit proffs så hade jag kommit två bland tv, folket, haha.
Sen kom äntligen mitt Tilda tyg men ingen dock, hmm, är måttligt less nu.
Efter ca 3 veckor kom även min efterlängtade adventssiffror.
Och mitt eller Hilmas doftljus från http://www.filipalexander.com/ ska hämtas ut.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Idag har jag börjat med jul godiset, mmmm
Knäck, chokladkola & vit chokladtryffel

Knäck

Ingredienser  till ca 75 st

2 dl Arla Ko vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk ströbröd
2 msk Arla smör

Gör så här

Blanda grädde, sirap och socker i en tjock bottnad kastrull. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten klarar kulprovet för knäck (ca 15 min. i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten.) Tillsätt mandel, ströbröd och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara i kyl. Kulprov: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula. Knäck-kulan ska vara fast till hård.


Chokladkola
Ingredienser till ca 35 st

1 dl vispgrädde
1/2 dl Dansukker Ljus Sirap
1/2 dl Dansukker Strösocker
1 msk kakao
folie

Blanda vispgrädde, sirap, strösocker och kakao i en stor glasskål. Sätt in i mikron på full effekt (700 W) i 5 minuter. Rör om och koka ytterligare i 2 minuter på full effekt.
Häll upp smeten på ett smort folieark. Låt chokladkolan svalna. Klipp i bitar och slå in i cellofan.


Vit tryffel med din favoritsprit
ca 30 stycken

• 1 dl vispgrädde
• 3 msk sprit (av din favoritsort)
• 400 g vit choklad

Koka upp grädde och sprit. Ta kastrullen från plattan. Tillsätt hälften av chokladen. Rör till en jämn smet. Kyl i vattenbad. Låt chokladen kallna. Rulla kulor. Smält resten av chokladen. Det får inte bli över 50 grader, använd termometer. Doppa kulorna i chokladen. Ställ svalt.


Seg kola med saffran
ca 50 stycken
• 100 g smör
• 2 dl vispgrädde
• 3 dl strösocker
• 1 tsk vaniljsocker
• 1 dl ljus sirap
• 1/2 g saffran
• Till plåten:
• olja

Smält smöret i en tjockbottnad vid kastrull. Rör ner vispgrädde, sockersorter och sirap. Låt koka 15–30 minuter. Prova med en liten klick smet på en iskall assiett. Stelnar klicken är kolan klar. Rör ner saffran. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna. Dela den i mindre bitar. Slå gärna in dem i smörpapper.


Hallonkola
Ingredienser till ca 25 st

1 paket frysta hallon (225 g)
1 vaniljstång
2 dl Vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
Instruktioner
Tina hallonen och passera dem genom en sil. Lägg hallonpurén i en tjockbottnad kastrull. Dela vaniljstången och skrapa ner fröna i kastrullen. Lägg i vaniljstången. Tillsätt grädde, socker och sirap. Låt koka under omrörning i ca 15-30 min. Låt koka till ca 125° eller gör kulprovet. (Droppa lite kolasmet
i ett glas kallt vatten. Om smeten går att forma till en seg kola så är den klar.)
Ta upp vaniljstången. Häll upp kolasmeten i en smörd
form ca 20x20 cm och låt den stelna. Skär med en vass
kniv till fyrkantiga kolor. Slå in kolorna i smörpapper eller
cellofanpapper. Låt stå svalt till servering.



1 kommentar:

  1. Får hoppas det räcker till jul? Så du inte behöver göra en ny omgång, då kan det behövas så mycket spring i benen för att hitta balans mellan "intag och utgift" Häls AN

    SvaraRadera