onsdag 28 maj 2014

Inför Vår Ruset!

Behöver jag ladda på något speciellt sätt inför ett 5-kilometerslopp?
Ja, det tycker jag. Precis som vid all prestation behöver man vara förberedd. Ju bättre förberedd du är, desto bättre kommer det att gå. Det är till exempel väldigt bra att du har tagit dig igenom en femkilometersbana så att du vet vad som väntar.

Den mentala biten är viktig. Mitt tips är att du funderar lite över vad du har gjort vid andra tillfällen när du har lyckats bra. Det kan till exempel vara i jobbet. Ställ dig frågan: Hur tänkte jag då? Hur gjorde jag då? Du ska helt enkelt samla på mentala framgångsbilder, dem kan du plocka fram och ha nytta av i många olika sammanhang.

Ska man pressa sig själv?
Vår Ruset är festlig tävling – det ska vara kul att springa de här fem kilometerna. Är det första gången du springer så är det en vinst bara att gå i mål. Men jag tycker samtidigt att du kan pressa dig lite, och trigga tävlingslusten hos dig själv. Låt hornen växa ut. Om du inte ger det där lilla extra finns det risk att du ångrar dig.

Behöver jag kolhydratladda?
Nej, inte när det gäller ett lopp på bara fem kilometer. Det viktiga är faktiskt den maten du har ätit under en längre tid innan loppet, det är den som gör nytta. Jag tycker inte att du ska göra något speciellt med maten, undvik sådant du inte har ätit tidigare, det kan sluta med obehagliga överraskningar. Skippa energidrycker före och under loppet, om du inte är helt säker på att du tål dem – många magar har kraschat av sportdryck. Drick vatten – det räcker gott och väl. Fem kilometer är ju inte så långt. Jag tycker att sportdryck och gel är mer för maratonlöpare.

Men precis innan loppet, behöver jag något då?
Ät en måltid kanske tre timmar före loppet. Frukost, lunch eller mellanmål, det beror ju på vilken tid loppet går. När det handlar om Vår Ruset är det bra att äta en ordentligt lunch – sedan ett rejält mellanmål cirka tre timmar innan. Jag tycker inte att du ska äta något de närmsta timmarna innan ett lopp. Det ligger något i uttrycket ”hungriga vargar jagar bäst”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar